مدتی است که هوش مصنوعی (ChatGPT) سر و صدای زیادی کرده و در مسیر قدرت نمایی قرار گرفته است، از طرفی هوش مصنوعی بینگ Bing نیز خیلی هوشمندانه در حال خودنمایی است. با این حال، شاید این سوال بسیاری از کاربران دنیا باشد که چه تفاوتهایی میان این دو هوش مصنوعی قدرتمند وجود دارد ؟ در این مقاله به طور دقیق به شرح این موضوع می‌پردازیم.

در نگاه اول، به نظر می‌رسد که هوش مصنوعی چت جی پی تی ChatGPT و بینگ از لحاظ تعبیه‌ی یک سیستم چت‌بات (Chatbot) مبتنی بر هوش مصنوعی با یکدیگر مشابه هستند. با این‌که این دو هوش مصنوعی دستور العمل‌های یکسانی را شبیه به یکدیگر اجرا می‌کنند، وجه تمایز بین مدل‌های زبان‌های این دو هوش مصنوعی موجب خلق نتایج متفاوت می‌شود.

1. هدف

چت جی پی تی ChatGPT در حقیقت یک چت‌بات چند منظوره است. این هوش مصنوعی آموزش دیده تا از منابع محدودی که برای‌اش معرفی شده به منظور پاسخ دادن به دستورات کاربر و چه بسا ارتباط گرفتن با کاربران دنیا بهره‌برداری کند.

از سوی دیگر، چت‌بات نسخه‌‌ی بینگ از لحاظ اسکن و نمایه‌سازی اطلاعات، پیچیده‌تر عمل می‌کند و به زبانِ علمی‌تر یک موتور جست‌وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی که علاوه بر این موضوع، قابلیت چت هم در این هوش مصنوعی وجود دارد.
اما در کل اگر از این چت‌بات‌‌ها به طور صحیح سوال شود، آنها می‌توانند مقالات جالبی را بازگو کنند، به سوالات علمی که ماهیت کلی دارد پاسخ میدهند، استدلال‌ها را به طور دقیق بررسی میکنند، خلاصه‌ی کتاب‌ها را بازگو میکنند و …

2. زبان محاوره

ChatGPT و بینگ مشابه یک ربات شبیه به انسان یک متن را می‌نویسد، این سیستم پردازش زبان طبیعی پیشرفته به NLP معروف است که می‌تواند مشکل و مسئله را تجزیه و تحلیل کرده و سپس پاسخ دهد.

هر دو هوش مصنوعی ChatGPT و بینگ هر مقدار که شما با این دو ابزار بیشتر کار می‌کنید و سر صحبت را باز میکنید متوجه می‌شوید که یکی از آنها حداقل از این جنبه هوش مصنوعی پیچیده‌تر بوده و پاسخ‌هایی می‌دهد که به نظر طبیعی‌تر و مشابه تر به رفتار انسانی است.

در تصویر زیر مکالمه انجام شده با ورژن GPT 3.5 چت جی پی تی ChatGPT را مشاهده می کنید که از لحاظ دستور زبان هوش مصنوعی می‌تواند بیانیه‌های حقیقی و صحیحی را ارائه دهد. هر چند، پاسخ‌ها به نظر خیلی بی‌روح و مصنوعی به نظر می‌رسند.

زبان محاوره هوش مصنوعی ChatGPT

از سوی دیگر، زبان GPT 4 هوش مصنوعی بینگ، مکالمات به شدت طبیعی و باورپذیرتری دارد.

زبان محاوره هوش مصنوعی Bing

3. دقت اطلاعات

وقتی از پلتفرم هوش مصنوعی ChatGPT در رابطه با زمان انتشار خودش سوال می پرسید، بر اساس دانش محدودی که این هوش مصنوعی از رویدادهای بعد از سال 2021 دارد، پاسخ درستی دریافت نخواهید کرد و هر از گاهی اطلاعات اشتباهی دریافت خواهید کرد.

دقت اطلاعات هوش مصنوعی ChatGPT

از آن سو، هوش مصنوعی بینگ می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری را تولید کند. برخلاف ChatGPT، بینگ با ترکیب مجموعه اطلاعات مایکروسافتْ و تمامی اطلاعات و رویدادهای جهانی، با کاربر مکالمه می کند. هوش مصنوعی بینگ به درگاه‌های مختلف اینترنتی استناد کرده و کاربر می‌تواند منبعِ یک جمله‌ای که توسط بینگ مطرح شده را بررسی کند.

دقت اطلاعات هوش مصنوعی Bing

4. دقت ریاضی

هر دو هوش مصنوعی بینگ و ChatGPTعلم ریاضی را درک می‌کنند. این ربات‌ها می‌توانند معادلات را تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس مجموعه اطلاعاتی که در اختیار دارند مسائل پایه‌ی علم حساب را حل کنند و محاسباتی را انجام داده و یک خروجی بر اساس مدل‌های زبانی‌شان تولید کنند. تفاوت های این دو هوش مصنوعی زمانی مشخص می‌شود که عملیات‌های پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر ریاضی را از این دو هوش‌ مصنوعی بپرسید. انتظار نتایج کاملا دقیق که صد در صد درست باشند را از این دو هوش مصنوعی نباید داشته باشید اما بینگ بر اساس اطلاعات دقیق تری که در اختیار دارد می‌تواند نسبت به ChatGPT پاسخ دقیق‌تری را ارائه دهد. برای مثال، چت جی پی تیChatGPT  به یک سوال ساده، اشتباه پاسخ میدهد:

دقت ریاضی هوش مصنوعی ChatGPT

در حالی‌که، هوش مصنوعی Bing بینگ پاسخ صحیح میدهد :

دقت ریاضی هوش مصنوعی Bing

5. مسائل امنیتی

خوشبختانه شرکت OpenAl، توسعه دهنده‌ی ChatGPT، با اشاره به سو استفاده برخی از کاربران از ChatGPT در زمینه تولید لینک‌های جعلی، نوشتن ایمیل‌های اسپم و حتی توسعه‌ی بد افزارها اعلام کرده است که کارشناسان این شرکت به طور پیوسته و گسترده روی امنیت سایبری این هوش مصنوعی مشغول به کار هستند و در آینده نسخه های ایمن تری از این هوش مصنوعی را شاهد خواهیم بود.

امنیت هوش مصنوعی ChatGPT

هوش مصنوعی بینگ هم با خطرات مشابهی مواجه هست؛ با این تفاوت که بینگ در این حوزه امنیت سایبری با محدودیت‌های بیشتری تلاش می‌کند تا میزان سو استفاده از این پلتفرم را کاهش دهد. برای مثال به مکالمه‌ی زیر دقت کنید که اگر هوش مصنوعی Bing بینگ در وسط مکالمه متوجه یک نکته‌ی مشکوک می شود و به مکالمه پایان می‌دهد. 

امنیت هوش مصنوعی Bing

6. دسترسی

هوش مصنوعی ChatGPT  نسخه‌ی دسکتاپ یا حتی موبایل ندارد، کاربر برای استفاده از ChatGPT چت جی پی تی حتما باید به وب‌سایت اصلی OpenAI سر بزند؛ بنابراین دسترسی کاملا محدودی دارد. اما قابلیت چت با هوش مصنوعی بینگ در مایکروسافت ادج (Edge) و روی بینگ موجود است، نرم‌افزار مخصوص بینگ در اسکایپ هم این توانایی را برای کاربر مهیا کرده تا شما بینگ را به گروه‌های چت اسکایپ اضافه کنید. با این حال، هوش مصنوعی بینگ یک دسترسی کراس پلتفرم را ارائه می‌دهد.

تنها محدودیت هوش مصنوعی بینگ نیاز به دانلود مایکروسافت ادج یا نبود هوش مصنوعی در مرورگرهای ثالث (Third-party) نظیر گوگل کروم، سافاری و فایر فاکس می باشد.

7. فرایند ثبت نام

ثبت نام در ChatGPT با یک حساب OpenAI انجام می پذیرد و پس از تایید ثبت نام می توانید به این هوش مصنوعی دسترسی پیدا کنید.

از آن سو، برای ثبت نام و استفاده از هوش مصنوعی بینگ زمان بیشتری نیاز است. مدت زمان تایید حساب کاربری ممکن است تا چند هفته به طول انجامد. این مدت زمان برای کاربران خارج از ایالات متحده‌ی آمریکا بیشتر خواهد بود.

8. عملکرد

هوش مصنوعی بینگ از زبان پیشرفته‌تر با مجموعه اطلاعات گسترده تری بهره می برد. همین موضوع باعث میشود تا بینگ از لحاظ نتیجه، قوی‌تر از ChatGPT باشد. هوش مصنوعی Bing از موتور جست‌وجو واسه پاسخ دادن به سوالات کاربر استفاده می‌کند. بنابراین، پاسخ و اطلاعات دقیق تر، بهتر و قابل اطمینان‌تری را از این ربات هوش مصنوعی می توان انتظار داشت.

متاسفانه، کاربران بخاطر امینت سایبری و سواستفاده نکردن مجرمان، بینگ محدودیت هایی را در ربات خود قرار داده که به سبب آن نمی توان خیلی راحت با این چت‌بات مکالمه انجام داد؛ چراکه گفتگوهای بین بینگ و کاربر به محض اینکه مشکوک باشد، به طور خودکار به پایان می‌رسد. علاوه بر این، سقف هر پیامی که به بینگ داده میشه 15 پیام است و پس از آن باید یک موضوع جدید را برای ادامه‌ی مکالمه انتخاب کنید.

9. هزینه

ChatGPT در نسخه GPT 3.5  بصورت کاملا رایگان قابل دسترس می باشد. اما اگر به یک دستیار هوش مصنوعی پیشرفته‌تر نیاز داشته باشید، نسخه‌ی ChatGPT Plus شرکت OpenAI با حق اشتراک ماهیانه 20 دلار قابل خریداری می باشد. نسخه‌ی پلاس چت جی پی تی با زبان GPT 4، دسترسی به منابع بیشتر، سریع‌تر و دقیق تری را برای پاسخگویی بهتر به سوالات فراهم می کند. نسخه ChatGPT Plus در روزهای اولیه فقط برای کاربران کشور آمریکا منتشر شده بود اما توسعه‌دهندگان از ماه فوریه‌ی 2023 برای کاربران خارج از آمریکا شروع به توسعه‌ی این ابزار کرده‌اند.

با این حال شرکت مایکروسافت تصمیم دارد بر اساس تبلیغاتی که در بدنه‌ی هوش مصنوعی بینگ وجود دارد برای پرداخت هزینه های این ربات استفاده کند. بنابراین، احتمال دارد هوش مصنوعی بینگ که از مدل زبان GPT 4 استفاده می‌کند و نسبت به هوش مصنوعی ChatGPT  به مراتب قوی‌تر است، رایگان باقی بماند.

ChatGPT یا Bing AI

جمع بندی ؛ کدام هوش مصنوعی قوی تر است ؟!

هوش مصنوعی بینگ و ChatGPT هر دو به مرور زمان، قوی‌تر، جذاب‌تر، ویژگی‌های پویا و زنده تری را ارائه می‌دهند اما بینگ در بحث سرعت و دقت نتیجه بهتری نسبت به ChatGPT دارد.

هوش مصنوعی بینگ با استفاده از منابع موتور جست‌وجو، به به‌روزترین اتفاقات و همچنین گفتگوها درباره‌ی بسیاری از مسائل روز دنیا دسترسی دارد. با این حال، مقررات امنیتی سایبری سفت و سختِ بینگ شاید برای بعضی از کاربران ناراحت کننده باشد. با تمامی این موضوعات، تجربه‌ی گفتگو مکالمه با هر دو نوع هوش مصنوعی ChatGPT و بینگ می‌تواند جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد و شما نسبت به انتظاری که از این دو پلتفرم دارید، باید بین این دو انتخاب خود را انجام دهید.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *